Årets første hjemmeseier i serieavslutningen

Før match:

Årets siste match av en kort og intens sesong stod omsider for tur Lørdag 9.september. Midjord badet i sol og alt lå til rette for at det skulle bli en fin avslutning på sesongen. Når det i tillegg var lagt opp til fest på kvelden var rammen allerede satt. Men yte, før man kan nyte!

Tilfeldigheten skulle ha det til at noen andre hadde erobret hjemmegarderoben. Men så rause som vi har vært i år med å dele poeng, kunne vi ikke være noe dårligere når det gjaldt garderobe. Barten aka Stian hadde selvfølgelig vært på plass en time før alle andre og sørget for at dagens garderobe ble så hjemmekjær som garderoben på andre siden av dusjen. Kudos til Barten.

I garderoben:

Coach Togga manet dagens kampgruppe til å slippe seg løs. Vi skulle tørre å spille ball mot et Hjelmeland lag som vi på papiret burde slå greit. Vi ble enige om at det var på tide å få oss en seier og at det alltid er mye gøyere på fest når man har vunnet. Troa på seier og en påfølgende god fest var stor når Barten dro frem en kjølebagg-variant full av duggfrisk herrelesk. Men beskjeden var klar og tydelig. Kun lov å forsyne seg om man var tilskuer eller ferdigspilt.

1 omgang:

Kaptein-Leif hadde nok en gang trukket opp en ny kanin av hatten fra øvelsesbanken for oppvarminger. Mon tro om det var denne som gjorde at vi startet i et forrykende tempo. En spillesugen Brim-elim hadde hvertfall gjort sine forberedelser før match med Tortellini og Redbull og broderte ballen inn bak en sprellende konfirmant i Hjelmeland-buret allerede etter 7 min. Det var ikke mer som skulle til for at festen var i gang og på sidelinja var allerede Waula og Simon på skattejakt ned i kjølebaggen etter lesk. Hjelmeland-spillerene virket rystet av hva som hadde truffet dem og etter 11 min så var Tyssi på plass og gav dem to tette og ei badehette med en iskald og kontant avslutning…. Waula og Simon er på ny nede i kjølebaggen og euforien av skåling og målfeiring har ikke lagt seg før det plutselig ut av ingenting smeller i motsatt ende av banen. Hvordan i alle dager gikk det seg til? Fra å se ut som et velorganisert tikki-taka spillende Storhaug-lag til å opptre som et vaklende Lillestrøm-lag en desemberkveld i 2019. Heldigvis så varte ikke vår hjerneblødning like mange minutter og vi kommer oss nogenlunde inn i rytmen igjen. Etter 30 min så har Hansi fått nok. Erstattes av Thomas. Bytter seg selv ut og setter seg resolutt på benken. Skylder på en føling på baksiden av lår, men mulig de to siste kamp-opplevelsen som bakerste mann har tent en eller annen syk fetsij. Han finner hvertfall frem sitt eget lille kit på benken hvor han drar opp egen keeperdrakt og hansker. Men Erlend har ingen planer om å gi seg i kassa. Ti minutter før pause er Brim-elim på farten igjen og legger på til en trygg 3-1 ledelse som vi tar med oss inn til halv tid.

Pausen:

I pausen er Coach Togga klar og tydelig på at vi er altfor upresise. Spillemessig er vi ok, men vi mister ballen for enkelt og vi må få opp presisjonen. Vi blir enige om at det kollektivet presset starter med Tyssi og at resten må følge etter. Vi gjentar nok en gang at dette Hjelmeland-laget er dårlige og at vi skal sende de greit og enkelt tilbake igjennom Ryfasttunnelen og hjem til Ryfylke med styggere siffer i kuleramma. Abdi klappes av og Robin kommer inn.

2 omgang:

Og hovmod står for fall. 1 minutt tar det før vi gir vår egen kampplan en enste stor f*#k you og inviterer Hjelmeland inn i kampen igjen. Mange kan nok se på oss som 6.divisjon avd 3 sitt svar på Dr. Jekyll og Mr. Hyde denne sesongen. Men vår egen Pirlo, Johs vil det annerledes. For det tar bare 4 minutter etter Waula og Simon har vært nede i kjøleren og fisket frem en gravøl etter reduseringen, før scoringen sitter igjen. Ett par rolige overstegsfinter, litt karusellkjøring med svimle Hjelmeland-gutter og pang! Ett like rapt skudd som ladegrepet til Uschi Disl i sine glansdager. Sikte er stilt inn med kirurgisk presisjon og ballen går nesten som et prosjektil i nedre lengste. Dette må da være spikeren i kista tenker alle med grasrotandel i Storhaug FK. Vi befester et grep over en liten periode og Fran kommer etterhvert inn for Noah som gjør en god match. Nå må dette Hjelmeland-laget snart gi opp. Men det hadde de så absolutt ingen planer om å gjøre. Og i det 86 minutt kommer reduseringen til 4-3. Panikken småbrer seg og det er bare en dårlig Hjelmeland-avslutning unna utligning på overtid.

Slutt:

Vi drar i land en deilig og viktig 4-3 seier og avslutter sesongen på en god måte. Alt i alt gjør vi en spillemessig ok match, men vi er for slurvete i presisjonen og det kollektive presspillet vårt. Men viktig å ta med seg godfølelsen av seier inn i en pre-season på 7 måneder..

Dagens stjerner:

*** Brim-elim. Herjer med Hjelmeland-forsvaret i første omgang. Gjør en god kamp og får med seg to fine gåller. (Flaks Aftenbladet ikke filmet matchen)

** Noah. Spiller med stoisk ro og er en jordfreser i duellspillet. Viktig i gjenvinninga. Plukker med seg to fine assist i en god kamp.

(Hadde nok fått en stjerne til hadde du spilt mer enn 60 min)
* Barten og Johs. Barten løper opp og ned den siden sin utrettelig. Farlig på legg og står opp og gir juling i duellene. Pluss for å stille garderobe og kjølebagg med øl. Johs danser rundt med ballen i beina med svimle Hjelmeland-gutter på slep. Kroner matchen med scoring.

Stjerner på fest:

*** Hansi. Suveren host som gjorde det til en veldig bra kveld.

** Waula, Leif, Simon og Jonas. Gikk sist. Konger av Old Irish

* Runde. Vi takker for oppmøte på Old Irish. Verdensrekord i og bli kastet ut.

Stjerner generelt:

* Storhaug. En inkluderende klubb, en inkluderende og sosial gjeng som får de nye til å føle seg velkommen. Godt nivå og enda større potensial. Takk. Gleder meg til fortsettelsen!

Referent: Magnus (Mjaa)